اندازه گیری مارکرهای شیمیایی درهوای بازدمی  کودکان برای تشخیص  دیابت نوع 1

 تشخیص دیابت نوع 1 درکودکان قبل از بروز عوارض می تواند با روشی ساده  و غیرتهاجمی  از طریق شناسایی و اندازه گیری نشانگرهای شیمیایی در هوای بازدم تنفس کودکان انجام شود.

 این پژوهش که توسط محققان دانشگاه اکسفورد  انجام گردید ارتباط بین نشانگرهای شیمیای در هوای بازدمی با مواد شیمیایی مضر انباشته  شدن درخون کودکان هنگامیکه انسولین موجود درخون آنها بسیار کم است  را بتصویر کشید.

این تحقیق یکی از مهمترین  و جامع ترین  مطالعاتی است که بروی کودکان  مبتلا به دیابت نوع 1 انجام شده است.

شناسایی دیابت نوع 1 در حدود یک چهارم از کودکان تا هنگامیکه عوارض دیابت که شایعترین آن کتواسیدوز دیابتی  است بروز نکند، صورت نمی گیرد. کتواسیدوز دیابتی یکی از خطرناکترین  عوارض دیابت است که با علایمی نظیر: از دست رفتن  اشتها، تهوع واستفراغ، بوی میوه ای بازدم و درد معده ظهور می کند.

کارن ادینگتون رئیس اجرایی موسسه ی JDRFدربریتانیا می گوید: تشخیص بموقع  دیابت نوع  1 برای جلوگیری از کتواسیدوز دیابتی بسیار مهم است. این عارضه  منجر به بستری شدن کودک در  بیمارستان  شده و می تواند  زندگی او را تهدید کند. هر دانش جدیدی دراین زمینه  از تحقیقات با استقبال مردم روبرو خواهد شد. نتایج این مطالعه  می تواند به ابداع  یک ابزار تشخیصی جدید منجر شود که قادر به شناسایی دیابت نوع  1 قبل از شروع  کتواسیدوز دیابتی  خواهد بود.

پرفسور Hancockیکی از نویسندگان این مقاله می گوید: در حالیکه تاکنون میزان استون بازدمی درتعداد  زیادی  از کودکان و افراد سالم اندازه گیری شده،  میزان استون هوای بازدمی در تعداد کمی  افراد مبتلا به  دیابت اندازه گیری شده است(کارآزمایی هایی با کمتر از 20 نفر)، اما در این تحقیق نتایج ما از نظر آماری تایید  شده و امکان استفاده  از اندازه گیری  مقدار استون بازدمی را برای تخمین  میزان  کتون موجود در خون فراهم  آورده است.  نتایج این تحقیق درمجله ی Breath Researchمنتشر گردید.

منبع: www.diabetes.co.uk